Semboyan35 Indonesian Railfans

Full Version: Banjir di Queensland Ganggu Juga Perjalanan KA
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.

TUESDAY, JANUARY 11, 2011

Banjir kilat ragut 4 nyawa
Berita Harian Online | Banjir kilat ragut 4 nyawa:


2011/01/11

BRISBANE: Ketika banjir besar di timur laut Australia belum menunjukkan tanda pulih sepenuhnya, wilayah itu sekali lagi dilanda banjir kilat dan banjir lumpur, menyebabkan empat orang terbunuh, manakala sebilangan penduduk terperangkap dalam kenderaan dan yang lain terpaksa berpaut di dahan pokok.

Timbalan Pesuruhjaya Polis Queensland, Ian Steward, berkata air berlumpur dan arus deras melanda bandar Toowoomba di barat Brisbane menyebabkan dua orang, termasuk seorang pejalan kaki terbunuh.
Rakaman video di tempat kejadian menunjukkan seorang lelaki berpaut pada pokok ketika air deras melimpah ke jalan raya menyebabkan kenderaan terbalik, manakala sebuah van terhumban ke sebatang pokok.
“Banjir lumpur melanda secara tiba-tiba,” katanya.

Perkembangan terbaru ini meningkatkan lagi kebimbangan penduduk yang belum pulih daripada banjir dan hujan lebat berterusan sejak beberapa minggu lalu, menjejaskan 200,000 penduduk dan menyebabkan 11 orang terbunuh setakat ini.

Jalan raya dan landasan kereta api terputus hubungan di Queensland, manakala industri perlombongan arang batu ditutup. Pada masa sama, penternakan lembu dan pertanian di sebahagian besar negeri itu juga lumpuh. – AP"

Sumber =
------------------
Ada yang punya berita selengkapnya atau rekan2 yang mungkin skr berada di Australia? Seberapa parahnya sih kerusakkan di perkereta apian di sana?